LEITOR E LINGUISTA: TRABALHANDO PRODUÇÃO DE TEXTO

Autores

  • Jacqueline Jorente Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Salto.

Resumo

ABSTRACT: The aim of this article is to present a work perspective regarding the textual production within the teaching and learning of a language based on the “Theory of Predicative and Enunciative Operations”, from the French linguist Antoine Culioli. To reach this goal, we rely on an approximation between the culioliana theoretical perspective and the educational context suggested by Rezende (2000) and also in some reflections proposed by Onofre (2009) about production of texts.

The proposal presented by Culioli is guided by some pieces of articulation. And, from a central articulation between language and natural languages, we can notice all of a variety of other articulations: static and dynamic, formal and empirical, lexicon and grammar, and, especially, in a perspective discussed by Rezende (2000), to the context of teaching and learning of languages, a non-dissociation between grammar and production and interpretation of texts. Considering all of those pieces of articulation, regarding the analysis of textual productions, we seek to demonstrate that it is important an articulated work from the reader and the linguist, that allows the teacher, through an exploration of parafrastic processes, in order to promote magnifying exercises based on students’ linguistic accuracy.

 

Keywords: Enunciation; Textual Production; Paraphrase.

 

RESUMO: O objetivo deste artigo é apresentar uma perspectiva de trabalho com produção textual no ensino e aprendizagem de língua baseada na “Teoria das Operações Predicativas e Enunciativas”, do linguista francês Antoine Culioli. Para isso, apoiamo-nos em uma aproximação entre a perspectiva teórica culioliana e o contexto educacional proposta por Rezende (2000) e em reflexões promovidas por Onofre (2009) sobre produção de textos. A proposta de trabalho apresentada por Culioli é toda pautada em articulações. A partir de uma articulação central entre língua e linguagem, vê-se delinear toda uma variedade de outras articulações: estático e dinâmico, formal e empírico, léxico e gramática, e, especialmente, em uma perspectiva apontada por Rezende (2000) para o contexto do ensino e aprendizagem de línguas, uma não dissociação entre gramática e produção e interpretação de textos. Considerando todas essas articulações, na análise de produções textuais, buscaremos mostrar que é importante um trabalho articulado de leitor e linguista, que permite ao professor, por meio de uma exploração de processos parafrásticos, promover exercícios de ampliação da acuidade linguística dos alunos.

 

Palavras chave: Enunciação; Produção Textual; Paráfrase.

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Publicado

2016-12-16

Edição

Seção

A TOPE E O ENSINO DE LÍNGUA