INVESTIGATING UNDERGRADUATE STUDENTS’ NARRATIVES AND LANGUAGE LEARNING PROCESSES AT A BRAZILIAN UNIVERSITY: TENSIONS AND EXPECTATIONS IN TEACHER EDUCATION
Resumo
The learning of a foreign language in Brazil poses several challenges to researchers interested in students’ narratives and language learning processes. This paper analyzes how undergraduate Letters students describe their experiences as learners, starting with an overview of the theoretical standpoint of narrative studies. The methodological approach involved a qualitative study of 23 narratives by students from a Brazilian public university in Mato Grosso State. Research questions were the following: How do pre-service teachers describe their experiences as foreign language learners? In what ways these experiences influence their style of teaching? Analysis results show a negative impact on students’ motivation as well as conflicting emotions regarding university language courses and their training as future English teachers.
Keywords: Narratives, Foreign language, undergraduate letters students.Referências
AGAR, M. The professional stranger: An informal introduction to ethnography. San Diego CA: Academic Press. 1996.
ASSIS-PETERSON, A. A.; SILVA, E. M. N. . Os primeiros anos de uma professora de inglês na escola pública: tarefa nada fácil. Linguagem & Ensino (UCPel), v. 14, p. 357-394, 2011.
BARCELOS, A. M. F. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem & Ensino, v.09, n.2, 145-175.jul/dez.2006.
BEATTIE, M. Narratives of professional learning: becoming a teacher in learning to teach. Journal of Education Inquiry,v.1, n.2, 1-23, 2000. available in www.literacy.unisa.edu.au/papers/JEEPapers6.pdf
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo, Parábola Editora, 2008.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Narrative Inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, v.19, n.5,2-14, 1990.
COELHO, H. S. H. “É possível aprender inglês em escolas públicas? Crenças de professores e alunos sobre o ensino de inglês em escolas públicas, 2005. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Estudos Linguísticos).Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
DENZIN, N.K & LINCOLN, Y.S. The landscape of qualitative research: theories and issues. Thousand Oaks, CA: Sage, 1998.
DEWEY, J. Experience and Education. New York: Macmillian, 1938.
ELDRIDGE, M. Transforming experience: John Dewey’s cultural instrumentalism. Nashville: Vanderbilt University Press, 1998.
ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. Handbook of the research on teaching. 3ed edition. New York: Macmilian, 1986/1990.
FULLAN, M. Turning Systemic Thinking on its head. February, Phi Delta Kappan: 402-423, 1996.
JESUS, D. M. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. Tese de doutorado. Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
JOHNSON, K. E & GOLOMBEK, P. R. Teacher´s narrative inquiry as professional development. New York, Cambridge University Press, 2002.
LIMA, D. C. de. (Org.). Aprendizagem de língua inglesa: histórias refletidas. Vitória da Conquista, BA: Edições UESB, 2010.
MELLO, D.M. Histórias de Subversão do Currículo, Conflitos e Resistências: buscando espaço para formação do professor na aula de língua inglesa do curso de Letras, 2005.Tese de doutorado, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem, PUC-SP, 2004.
PAIVA, V. M. O. Autonomia e complexidade: uma análise de narrativas de aprendizagem. In Freire, M. M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H.; BARCELOS, A. M. F. (Org.) Lingüística aplicada e contemporaneidade. Campinas: Pontes/ALAB, 2005: 135-153.
ROMERO, T. R.S. Paisagens em (Re)Construçao. In: Romero, Tania Regina de Souza. (Org.). Autobiografias na (Re)Constituiçao de Identidades de Professores de Línguas: O Olhar Reflexivo. 01ed. Campinas: Pontes Editores, 2010, v. 01, p. 303-320
SAKUKI, K. Swiss cheese syndrome: knowing myself as a learner and teacher. The Hong Kong Journal of Applied Linguistics, v.7, n.2, 136-151, 2002.
SILVA, K. A. O futuro professor de língua inglesa no espelho: Crenças e Aglomerados de Crenças na Formação Inicial. In: BARCELOS, A. M. F., VIEIRAABRAHÃO, M. H. (Orgs.) Crenças e ensino de línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010, p. 105-124.
TELLES, J. A. A trajetória narrativa. In GIMENEZ, T. (Org.). Trajetórias na formação do professor de línguas. Londrina: Editora da Universidade Estadual de Londrina, 2002:15-38.
VIEIRA ABRAHÃO, M.H.V. Teoria e Prática na Formação pré-serviço do Professor de Língua Estrangeira. In: Telma Gimenez. (Org.). Trajetórias na Formação de Professores de Línguas. 1ed.Londrina: Editora UEL, 2002, v. , p. 59-78.